Home » , , , , , , , , » ВЕДИЧЕСКАТА МЪДРОСТ ЗА ВЕГЕТАРИАНСТВОТО: "НЕ УБИВАЙ!" ИЛИ "НЕ УБИВАЙ ХОРА!"? + ВИДЕО

ВЕДИЧЕСКАТА МЪДРОСТ ЗА ВЕГЕТАРИАНСТВОТО: "НЕ УБИВАЙ!" ИЛИ "НЕ УБИВАЙ ХОРА!"? + ВИДЕО

Written By Georgi Kirov on понеделник, 18 ноември 2013 г. | 11:06

В една монашеска обител близо до Париж, пред юли 1973 г. Шрила Прабхупада разговаря с кардинал Жан Даниело: „... Библията не казва: „Не убивай хора!” Тя казва в по-широк смисъл: „Не убивай!” ...Защо тълкувате това така, както ви е изгодно?”




Шрила Прабхупада: Исус Христос казва: „Не убивай!” Тогава защо християните убиват животни?
Кардинал Даниело: Несъмнено в християнството убиването е забранено, но ние вярваме, че между живота на човека и на животните има разлика. Животът на човека е свещен, защото човек е направен по подобие на Бога. Затова се забранява да се убиват хора.
Шрила Прабхупада: Но Библията не казва: „Не убивай хора!” Тя каза в широк смисъл: „Не убивай!”
Кардинал Даниело: На човека му е необходимо да убива животни, за да има какво да яде.
Шрила Прабхупада: Не. Човек може да яде зърнени храни, зеленчуци, плодове и мляко.
Кардинал Даниело: А месо не?
Шрила Прабхупада: Не. За човешките същества е предназначена вегетарианската храна. Тигърът не идва да яде плодовете ви. Предписаната за него храна е животинската плът. А храната за човека са зеленчуците, плодовете, зърнените храни и млечните продукти. Тогава как може да казвате, че убийството на животните не е грях?
Кардинал Даниело: Вярвам, че това е въпрос на мотивиране. Ако убиването на животно служи, за да се нахрани гладният, то е оправдано.
Шрила Прабхупада: Но да вземем например кравата: ние пием млякото й, следователно тя е нашата майка. Съгласен ли сте?
Кардинал Даниело: Да, вярно е.
Шрила Прабхупада: Така. Ако кравата е ваша майка, как може да насърчавате убиването й? Вие вземате мляко от нея, а когато тя остарее и не може да дава повече мляко, прерязвате гърлото й. Нима това е хуманно? В Индия месоядците са съветвани да убиват някои низши животни, като кози, прасета и дори биволи. Но убийството на крава е най-големият грях. Когато проповядваме Кршна съзнание, ние молим хората изобщо да не ядат месо и моите ученици стриктно следват този принцип. Но ако при някои обстоятелства се налага хората да ядат месо, те трябва да ядат месо от по-низши животни. Не убивайте кравите. Това е най-големият грях. А когато човек е грешен, не може да разбере Бога. Най-важната задача на човека еда разбере Бога и да Го обича. Но ако си останете грешен, никога няма да бъдетеспособен да разберете Бога – а и дума не може да става да Го обичате.
Кардинал Даниело: Според мен това не е най-важната точка. Най-важното нещо е да обичаме Бога. Практическите заповеди могат да варират в различни религии.
Шрила Прабхупада: Добре, в Библията практическата заповед на Бога е, че не може да убиваме. Следователно убиването на крави е грях за вас.
Кардинал Даниело: Бог казва на индийците, че убийството не е добро нещо, а на евреите казва, че...
Шрила Прабхупада: Не, не. Исус Христос учи: „Не убивай!” Защо тълкувате това, както ви е изгодно?
Кардинал Даниело: Но Исус позволява пасхално жертвоприношение на агне.
Шрила Прабхупада: Но той никога не е поддържал кланица.
Кардинал Даниело: [Смее се.] Не, но той все пак е ядял месо.
Шрила Прабхупада: Когато няма друга храна, човек може да яде месо, за да не гладува. Това е друго нещо. Но най-греховно е постоянното поддържане на кланици само за да удовлетворявате езика си. Всъщност не можете да имате човешка цивилизация, ако не спрете тази жестока практика да поддържате на кланиците. И макар че избиването на животни понякога може да се налага, за да преживее човек, поне животното майка, кравата, не трябва да се убива. Това е обикновено човешко приличие. В движението за Кршна съзнание ние не позволяваме убиването на
никакви животни. Кршна казва: патрам пушпам пхалам тойам йо ме бхактйа прайаччхати – „На Мен трябва да Ми се поднасят с преданост зеленчуци, плодове, мляко и зърно.” [Бхагавад-гита 9.26] Ние приемаме остатъците от храната на Кршна (прасадам). Дърветата ни дават различни плодове, но дърветата не биват унищожавани. Разбира се, едно живо същество е храна на друго живо същество, но това не означава, че можеш да убиеш майка си, за да се нахраниш. Кравите са беззащитни. Те ни дават мляко. Вие вземате млякото им – и след това ги убивате в кланицата. Това е греховно.
Ученик: Шрила Прабхупада, разрешаването на месоядството в християнството е основано на възгледа, че по-низшите видове живот нямат душа както човешките същества.
Шрила Прабхупада: Това е глупост. Преди всичко трябва да разберем кое свидетелства за присъствието на душа в тялото. Тогава ще можем да разберем дали човешкото същество има душа, а кравата няма. Какви са характерните черти на кравата и на човека? Ако намерим разлика в отличителните им черти, ще можем да кажем, че в животното няма душа. Но ако разберем, че животното и човешкото същество имат еднакви черти, как бихме могли да кажем, че животното няма душа? Основните характеристики са, че животното яде и вие ядете, животното спи и вие спите, животното се съвокуплява и вие се съвокуплявате, животното се самозащитава и вие се самозащитавате. Къде е разликата?
Кардинал Даниело: Ние допускаме, че животното може и да има същото биологично съществуване, както човека, но в животното няма душа. Ние вярваме, че душата е човешка душа.
Шрила Прабхупада:  Нашата Бхагавадв-гита казва: сарва йонишу – „Душата съществува във всички биологични видове живот.” Тялото е като костюм. Вие носите черни дрехи, аз съм облечен в шафранена дреха. Но под дрехата ви се намира човешко същество и аз също съм човешко същество. Телата на различните биологични видовеживот са точно като разните видове дрехи. Има 8 400 000 биологични вида, или дрехи, но във всеки от тях има духовна душа, неразделносвързана с Бога частица. Да предположим, че баща има двама сина, които не са еднакво достойни. Единият може да бъде върховен съдия, а другият – общ работник, но бащата смята и двамата за свои синове. Той не прави разлика между тях, смятайки, че синът съдия, е по-важен от сина работник. И ако синът съдия каже: „Скъпи татко, другият ти син е безполезев. Нека да го заколя и да го изям”, – бащата би ли позволил това?
Кардинал Даниело: Не, разбира се. Но е трудно да приемем идеята, че всеки живот е част от живота на Бога. Има огромна разлика между живота на човека и животното.
Шрила Прабхупада: Тази разлика се състои в степента на развитие на съзнанието. В човешкото тяло има развито съзнание. Дори дървото има душа, но съзнанието на дървото не е много развито. Когато отсечете дърво, то не се съпротивлява. Всъщност то се съпротивлява, но в много малка степен. Един учен на име Джагадиш Чандра Бос е изобретил апарат, който показва, че дърветата и растенията чувстват болка, когато ги отсичат. Ние и сами можем да видим това – когато убиват животното, то се съпротивлява, плаче, издава ужасни звуци. Така че това е въпрос на степен на развитие на съзнанието. Но душата се намира вътре във всички живи същества.
Кардинал Даниело:  Но от метафизична гледна точка животът на човека е свещен. Човешките същества мислят на по-висша платформа, отколкото животните.
Шрила Прабхупада: Какво е тази по-висша платформа? Животното яде, за да поддържа тялото си, и вие ядете, за да поддържате тялото си. Кравата яде трева на полето, а човешкото същество яде месо от огромните кланици, обзаведени със съвременна техника. Но това, че имате големи машини и ужасни зрелища, а животното просто си пасе трева, не означава, че само във вашите тела има душа, а в тялото на животните няма.
Кардинал Даниело: Но само в човешките същества наистина откриваме метафизични търсения на смисъла на живота.
Шрила Прабхупада:  Да. Сега така метафизично открийте защо вярвате, че животното няма душа – това е метафизика. Ако мислите метафизично, това е много добре. Но ако мислите като животно, тогава каква полза има от метафизичните ви проучвания? Метафизично означава „над физичното”, с други думи, „духовно”. В Бхагавад-гита Кршна казва: сарва йонишу каунтейа – „Във всяко живо същество има душа.” Това е метафизично разбиране. Сега вие трябва да приемете за метафизични или ученията на Кршна, или третокласното мнение на някой глупак. Кое приемате?
Кардинал Даниело: Но защо Бог е създал животни, които да ядат други животни? Както изглежда, в творението има нещо грешно.
Шрила Прабхупада: Това не е грешка. Богът е много милостив. Ако искате да ядете животни, Той ще ви даде пълна възможност за това. Ще ви даде тяло на тигър в следващия ви живот, така че ще можете да ядете месо съвсем безпрепятствено. „Защо е нужно да поддържате кланици? Аз ще ви дам зъби и нокти на хищник. Яжте сега!” Така че месоядците ги очаква такова наказание. Месоядците в следващия си живот стават тигри, вълци, котки и кучета – за да получат по-добри възможности.
   
Из  „НАУКАТА ЗА СЕБЕРЕАЛИЗАЦИЯТА“                                                                
Шри Шримад А.Ч. Бхактиведанта Свами Прабхупада

АКО МАТЕРИАЛА ВИ Е ХАРЕСАЛ, СПОДЕЛЕТЕ ГО, ЗА ДА ДОСТИГНЕ ДО ПОВЕЧЕ ТЪРСЕЩИ. БЛАГОДАРЯ ВИ!

0 коментара:

Публикуване на коментар

ПОСЛЕДВАЙ НИ...
Recommend Us On Google

УСЛУГИ

ПОДКРЕПЕТЕ "ЗА ПО-ДОБРИ ДНИ" С ДАРЕНИЕ

Ако намирате информацията на сайта за интересна и полезна, можете да помогнете за развитието му, като дарите сума в размер по ваш избор! БлагоДарим ви!

ПОСЛЕДВАЙ САЙТА

КЪДЕ ЧЕТАТ САЙТА